Franken Standenbouw standbouw Moeder Waarom Briefen Wij

Het is wellicht niet de eerste keer dat u dit leest: de kwaliteit van een standontwerp is in heel grote mate afhankelijk van de kwaliteit van de briefing die u aan de ontwerper geeft. Maar…waarom eigenlijk?

‘Maak er maar iets moois van!’ Elke kleuterjuf geeft haar koters tijdens het knutseluurtje deze goeie raad mee, - en een enkele keer probeert ook een nieuwe klant onze ontwerpers op die manier aan het werk te zetten. Dat lukt natuurlijk niet! Wat de ene mooi vindt, vindt iemand anders schreeuwlelijk. En mooi mag voor een beursstand lekker meegenomen zijn, er zijn andere aspecten die véél belangrijker zijn: een beursstand moet opvallen, in één enkele oogopslag een ondubbelzinnige boodschap aanreiken, gastvrijheid en professionalisme uitstralen en de waarden van het bedrijf uitademen. Zullen we met dat laatste beginnen?

Naast elk willekeurig product kan je product van een andere fabrikant zetten dat er ongeveer hetzelfde uitziet, dat ongeveer hetzelfde kan en dat ongeveer evenveel kost. Hoe vergelijkbaar ze ook mogen zijn, toch kunnen ze heel erg verschillen door alles wat achter en omheen het product zit: het soort bedrijf waar het product gemaakt wordt, de marketing en de communicatie, de mensen die het product aan de man proberen te brengen… Een standontwerper wil al die factoren voor de eerste potloodtrek in kaart brengen.

De vragen over het bedrijf en zijn historiek moeten toelaten een persoonlijkheidsschets van de onderneming te maken: wat doet deze firma met tradities? Hoeveel geschiedenis draagt ze in zich? Hoe gaat ze om met de eigen medewerkers, met de omgeving en met de planeet? Hoe kijkt ze naar klanten en hoe kijken klanten naar de firma? Welke ambities heeft de bedrijfsleiding en hoe willen ze die ambities waarmaken?... Het antwoord op die vragen helpt de ontwerper om bepaalde keuzes te maken over de stijl en de uitstraling van de stand: de centrale boodschap komt terecht in een bepaalde driedimensionale context. En dat plaatje moet kloppen. Over hoe meer achtergrondinformatie de ontwerper beschikt, hoe beter het ontwerp zal aansluiten bij de identiteit en het temperament van de onderneming. Daarom is het vaak nuttig om ter voorbereiding van de briefing even de koppen bij elkaar te steken en een aantal kernwoorden op papier te zetten.

In de volgende nieuwsbrief gaan we dieper in op de waardepropositie voor uw product of dienst.

Deel dit nieuwsbericht